Joga a rolowanie (Blackroll)

 

Czy można ćwiczyć jogę i używać rolki do rolowania?

W swojej pracy łączę ćwiczenia asan z rolowaniem, czyli automasażem przy użyciu narzędzi Blackroll. W obu przypadkach wpływamy m.in. na kształtowanie powięzi.

Powięź to błona zbudowana z tkanki łącznej włóknistej zbitej, której zadaniem jest zewnętrzna osłona poszczególnych mięśni, grup mięśniowych i całej warstwy. Powięzi utrzymują w jedności całe ciało tworząc sieć otulającą i napinającą poszczególne jego elementy.

Jak pisze Thomas W. Myers* : „Grejpfrut dostarcza dobrej metafory tego, co chcemy zobrazować. Wyobraź sobie, że możesz w jakiś magiczny sposób wycisnąć cały sok z grejpfruta, bez zaburzenia jego struktury wewnętrznej. Cały czas będziesz widział nietknięty kształt grejpfruta z łupiną skóry właściwej i warstwami otoczkowymi, zobaczysz też wszystko ściany wspierające poszczególne części owocu (…). Dodatkowo zobaczylibyśmy małe, cieniutkie ściany, które oddzielają poszczególne komórki soku w obrębie każdej sekcji. Sieć powięziowa spełnia u nas takie same funkcje, za wyjątkiem tego, że jest zbudowana z giętkiego kolagenu, a nie bardziej sztywnej celulozy. (…)”

Joga, od strony fizycznej, jest to ćwiczenie asan, pozycji, które kształtują naszą postawę. Aby otrzymać pożądany efekt musimy nastawić się na długotrwałą i regularną praktykę. Tylko dzięki temu zmienimy strukturę powięzi, ukształtujemy prawidłową postawę ciała, a co za tym idzie, będziemy mieć większy wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne.

Dosyć często okazuje się, że mimo symetrycznych ćwiczeń, czujemy różne napięcia po prawej i lewej stronie, albo łatwiej jest nam zrobić asany w skłonach do przodu a trudniej wygięcia do tyłu, lub wygięcia w tył są łatwiejsze, a w przód bardzo trudne. Pod okiem wykwalifikowanego nauczyciela jogi jesteśmy w stanie sporo skorygować w naszym ciele, właśnie dzięki ćwiczeniom asan.

Do pracy z asanami warto dodać rolowanie, dzięki temu powięź staje się bardziej elastyczna.

Poprzez prawidłowe i systematyczne rozluźnianie powięzi zapobiegamy bólom mięśniowym, usprawniamy rekonwalescencję mięśni i wreszcie zwiększamy mobilność fizyczną oraz gibkość, a dzięki temu naszą wydajność.

Jako przykład asany, kiedy dzięki rolowaniu można lepiej ustawić pozycję, jest janu sirsasana. Należy przez chwilę wykonać automasaż wewnętrznej strony uda (proszę skonsultować prawidłowe ułożenie i czas masażu). Następnie przechodzimy do ułożenia asany. Jeśli sprawdziliśmy jakie było ułożenie przed masażem, to widzimy różnicę po masażu. Kolano wyraźnie będzie bliżej podłogi.

Do pracy z auto rozluźnianiem mięśni oraz powięzi używam i polecam rolki, piłki, i inne przyrządy Blackroll. Rolka Blackroll jest świetnej jakości przyrządem o różnej gęstości, gwarantuje intensywny masaż mięśni i powięzi, którego efekt zbliżony jest do masażu sportowego.

 

*cytat: Thomas W. Myers – Taśmy Anatomiczne, Meridiany Mięśniowo-Powięziowe dla Terapeutów Manualnych i Specjalistów Leczenia Ruchem.

 

fullsizeoutput_2e4

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s